Geplaatst op
Een goede relatie met de klant is cruciaal voor de groei en het succes van ieder bedrijf, maar met name voor het MKB (midden- en kleinbedrijf). Waar grotere bedrijven doorgaans een enorm klantbestand hebben, kan het verliezen van slechts één grote klant voor MKB’ers doorslaggevend zijn. Dus kunnen ze ieder hulpmiddel voor het beheren van klantrelaties goed gebruiken.
Wat is een CRM-systeem?
Customer Relationship Management-software stelt de gebruiker in staat om alle gegevens van en interacties met de klant in een centrale database op te slaan. Hierdoor heeft u snel en eenvoudig zicht op allerlei soorten klantinformatie zoals aankoopgeschiedenis, contactgegevens en interacties met de klantenservice. Iedereen heeft te allen tijde toegang tot de meest recente en relevante data, waardoor al uw afdelingen goed samen kunnen werken. Zo weet u beter waar uw klant behoefte aan heeft, en kan men samen werken om aan deze behoeften te voldoen.
De gedachte dat softwaresystemen enkel zijn weggelegd voor grote bedrijven, is achterhaald. De softwaremarkt is tegenwoordig zo groot en divers, dat zelfs eenmanszaken kunnen kiezen uit allerlei soorten systemen.
Functionaliteiten
Bij de keuze van een geschikt CRM-systeem is het belangrijk om te bepalen van welke functionaliteiten het voorzien moet worden. U moet dus weten wat u belangrijk vindt. Wat volgt zijn de vier meest voorkomende modules van een CRM-systeem voor het MKB:
- Hiermee bent u in staat om de gehele sales pipeline te volgen. Van potentiële lead tot de uiteindelijke verkoop: u weet precies in welke fase van het verkoopproces de klant zich bevindt en kan hier dus gepast op inspelen.
- Het beheren van klantgegevens is onderdeel van ieder CRM-systeem. Hierdoor heeft u toegang tot de gegevens van uw klant en kunt u (telefoon)gesprekken, e-mails en afspraken teruglezen. Zo weet u precies hoe uw band met die klant eruitziet.
- Cruciaal voor het behouden van klanten. U ziet dankzij deze module direct wanneer een klacht is binnengekomen zodat u deze snel en efficiënt kan oplossen.
- Marketing automation. Deze functionaliteit stelt uw marketingafdeling in staat om betere, en gerichtere campagnes op te stellen. Het maakt hiervoor gebruik van de gegevens bewaard in uw CRM-systeem.
CRM-software: hier moet u rekening mee houden
Naast het selecteren van de juiste, door u gewenste, functionaliteiten, is het ook belangrijk om met de volgende zaken rekening te houden:
Gebruiksvriendelijkheid.
Het systeem heeft pas toegevoegde waarde als het eenvoudig is in het dagelijkse gebruik ervan. Zorg dus dat de softwareleverancier dit naar uw wens ontwikkelt, of ga op zoek naar een systeem dat er voor u overzichtelijk en gebruiksvriendelijk uitziet.
Prijs- en schaalbaarheid.
De prijs van een CRM-systeem varieert doorgaans sterk en hangt vaak af van de hoeveelheid functionaliteiten die u bijvoorbeeld vereist. De schaalbaarheid van het systeem is ook erg belangrijk, het moet namelijk in staat zijn om mee te groeien met uw bedrijf.
Integratie.
Het is van cruciaal belang om te zorgen dat de nieuwe software naadloos samen kan werken met de bestaande software. Is dit niet het geval, dan kan het project onverwacht extra tijd en geld gaan kosten.
Beveiliging.
Aangezien uw systeem vol zal staan met gevoelige klantinformatie, is het van cruciaal belang om te zorgen dat uw leverancier de veiligheid van het systeem hoog in het vaandel heeft staan.
Ondersteuning.
Zorg dat uw softwareleverancier de ondersteuning kan bieden die u en uw team nodig hebben. Denk hierbij aan telefonische support, of via e-mail. Als u het daarnaast bijvoorbeeld belangrijk vindt dat uw personeel een training kan volgen in het gebruik van de software, dan moet u uw leverancier hier dus op uitzoeken.
Meer leren over CRM en zijn functionaliteiten? Klik dan hier.